In 1972 werd de Fiat 126 als opvolger van de Fiat 500 geÔntroduceerd. Een autootje dat een geheel eigen groep liefhebbers zou krijgen. Deze site is bedoeld om een overzicht te verkrijgen van wat er zoal gemaakt is, hoe dit gekoesterd wordt en allerlei bijzonderheden.

Deze site zal ook nooit helemaal af zijn. Heb jij aanvullingen, mooie fotoís of informatie?

Mail het naar: fiat126@live.nl

 

Klik op een foto, afbeelding of pijl om verder te gaan.

Text Box: De Fiat 126 grote tijdlijn. Een korte beschrijving van 1972 tot 2000 voor Nederland.

De Fiat 126 werd geÔntroduceerd op 9 november op de motorshow in Turijn. Hij kreeg meteen hele goede recensies van de journalisten.

1973  Start productie in Polen als Polski Fiat 126

Nieuwe variatie: het klapdakje wordt standaard.

Het motortje wordt vergroot van 594 cc naar 652 cc en levert ťťn pktje meer. Het wordt ook duidelijk wat soepeler met een groter koppel. Ook de remmen worden vergroot van 170 mm naar 185 mm.

De 126 Personal 4 (Bambino) wordt geÔntroduceerd. Hij heeft een luxe aankleding met vloerbedekking, stoffen stoeltjes en zelfs een stoffen dashboard. Aan de buitenkant krijgt hij kunststof bumpers en dikke rubber strips over de flanken om hem tegen kleine parkeerschades te beschermen. Betere geluidsbescherming, achterruitverwarming en een wisselstroom dynamo. De personal heeft een verwijderbare achterbank en skai bekleding en is zo aangepast aan vervoer van lading achterin. De Personal 4 is meer ingericht op het vervoer van personen.
	  Op basis van de Bambino zijn er een aantal actiemodellen op de markt gebracht zoals de Red & Brown 	  en de Silver & Black serie

Fiat stopt met de productie in ItaliŽ. Totale productie in ItaliŽ 1.352.912 stuks. De vraag was echter voldoende om in Polen door te gaan met de productie. Ze worden door FSM gebouwd.

De Bambino wordt de 650 FL. De 126 is echter in veel landen, waaronder Nederland, dan niet meer leverbaar via de Fiat organisatie. Toch komen er via allerlei andere wegen met regelmaat nieuwe exemplaren op de Nederlandse wegen.

1985  De compressie wordt verhoogd naar 8.0 op 1 en de ontsteking wordt aangepast.

In september ziet de Fiat 126 Bis het levenslicht. Het is een watergekoelde versie van 704 cc. Deze levert 26 pk. Door een horizontale ligging van de motor wordt het mogelijk om een derde deur toe te passen. In combinatie met de neerklapbare achterbank ontstaat een handige hatchback.
	  Aan de buitenzijde worden de strips lager geplaatst. Aan de binnenzijde valt het nieuwe dashboard op.

De Bis serie wordt gestopt om de Cinquecento te kunnen gaan produceren in Polen. De luchtgekoelde versie blijft in productie.

De Fiat 126 wordt grondig herzien. Hij heet 
	  vanaf nu EL en nog iets later ELX. Aan de 
	  buitenzijde valt dit meteen op doordat de 
	  karakteristieke deuk over portieren en 
	  spatborden verdwijnt. Er verschijnt een dun 
	  beschermstripje. De ventilatie ruitjes in de 
	  deuren verdwijnen. Aan de binnenzijde komt 
	  er meer luxe en een nieuw dashboard.
	  Er volgen nog een paar speciale uitvoeringen 
	  zoals de Maluch, de Town serie, en de Happy End

Er is een versie met katalysator leverbaar, 
	   al doen de polen zelf daar niet aan mee.

In 22 September 2000 wordt de productie 
	   afgesloten met de laatste 1000 stuks. 
	  Zij krijgen de naam Happy End mee. 
	  Het allerlaatste exemplaar staat, als nummer 
	  3.318.674, in het museum in Turijn.
	  


Text Box: Deze site is constant in ontwikkeling. Zie je fouten; laat het me weten. Heb je aanvulling; stuur ze me op. Mooie fotoís; graag. Een eigen bladzijde met jouw autootje bij het kentekenregister; stuur me een leuke serie fotoís. Leuke documentatie; altijd welkom. Met zín allen weten we veel meer en daar wordt iedereen alleen maar beter van; laat staan deze site. Ik hoor dus graag van je!
Youtube Embeded code

Jan-13

12444

Fiat 126A

1972-1977

 

Fiat 126 P4 Bambino

1977-1984

 

Fiat 126

Red & Brown /

Black & Silver

 

Fiat 126

FL /650 E

1984-1994

Fiat 126

Bis

1987-1991

 

Fiat 126 EL,

Maluch

1994-2000

 

Happy End

2000

 

 

 

Fiat 126

POP

1990-1993

 

Fiat 126 POP Wadera

1993-

 

Fiat 126 Bosmal

1991-1995

 

Fiat 126

Petramobil

Piccolino

Fiat 126 Moretti en anderen

 

Fiat 126 Colo

 

Fiat 126

Malubats

2005-2007

 

 

 

Fiat 126

Specials

 

 

 

 

Guestbook

 

 

Videovergelijk

Folders

 

Technische documentatie

 

Boeken/Tijdschriften

 

Verzamel-materiaal

Kenteken-/

Fotosite :

Wat rijd er nog rond?

 

Kenteken-nummers

 

 

Filmpjes

Movies

 

Links

Fiat 126

Overzicht

technische gegevens

 

Fiat 126 Onderdelen

Parts

 

Lied Fiat 126

Bic Cyc

Mały fiat

 

Garage

ďMaliniakĒ

 

Marek Nowacki

Tarnowskie Gory

Polen

Fiat 1100

 

Fiat 126; Maluch uit Polen

 

Fiat 126

Klapper

 

Evenementen, Meetings en Zlots