Text Box: FlAT 126
Text Box: Onderstaande pagina heb ik, met toestemming van de eigenaar van www.pop-cabrio.de , vertaald vanuit het duits.
Met dank aan Hans-Joachim Gerstner.
Ik heb geprobeerd om zijn opzet zoveel mogelijk te benaderen.
Mocht je toch een aanvulling hebben, mail dan naar fiat@live.nl

In 1988 werd de POP Cabriolet op de autobeurs in München voor het eerst voorgeteld.

De reacties van het publiek en de pers waren overweldigend. De POP Fun-Car had, zonder dat de initiatief nemers dat verwachten hadden, schijnbaar een gat in de toenmalige automarkt ontdekt en zij bezorgden de POP Fun-Car een onvoorstelbare populariteit.

 

Op deze foto staat de eerste 126 POP Beach. Deze was wat snelheid betreft beperkt op 25 km/h, bezat geen deuren maar had daarvoor in de plaats twee veiligheidskettingen.

Het ontstaan van dit bijzondere automobieltje danken we aan een overbezorgde duitse vader, die voor zijn dochter een wagentje met gereduceerde snelheid bouwde, met goedkeuring van de duitse TÜV.

Iedere vorm van tweewielig vervoer werd door hem afgewezen i.v.m. het risico bij een ongeluk. Het duitse rijbewijs klasse 5 staat echter wel toe om een autootje met een maximum snelheid van 25 km/h te gebruiken. (Zoals onze brom-mobielen nu).

Om de lage snelheid te compenseren werd er een cabriootje gezocht.

 

 

Een trotse dochter in een voor haar ontwikkelde Fun-auto, die in de toekomst nog vele Popberijders zoveel vreugde zou bezorgen.

 

 

Omdat het niet lukte zo’n auto te vinden, rees het idee om van het kleinste, in serie gebouwde autootje het dak te verwijderen, de Fiat 126. De constructie van de POP Fun-Cabrio’s wijkt op veel punten af van de gewoonlijke cabriobouw.

De veiligheid stond hoog in het vaandel. Dat blijkt ook uit de rolbeugel, verwerkt in de voorste raamstijlen en de met een stalen buis versterkte zijkanten.

Er werd ook in het bijzonder gelet op de styling en de functionaliteit.

 

Er ontstond een goede samenwerking toen een in Duitsland levende Pool zich bij het project voegde.

Deze Pool was zo onder de indruk van het idee, dat hij spontaan besloot de verwerkelijking van dit project in Polen uit te proberen. Zo ontstond de Duits/Poolse Joint Venture en een eigen Firma, die de ontwikkeling en de productie mogelijk maakte.

Zo kon het eerste prototype van de POP 650 gebouwd worden.

 

 

Na vele pogingen, veel denkwerk, verhitte discussies en een hoop geld, kon het eerste exemplaar aan de TÜV voorgesteld worden. De POP 2000, op basis van de Fiat 126 Bis had nu deuren met een elegante ronding, die de POP Fun-Car zo specifiek maakt.

Na de succesvolle goedkeuring voor een kleine serie van het met zoveel moeite ontwikkelde prototype, vond men het zonde om deze alleen uit te brengen in het marktsegment van de brommobiel en met het tot 25 km/h beperkte motortje.

Er werd besloten om een voor iedereen interessante Fun-Car in een kleine serie te bouwen.

 

Zo ontstonden twee typen: de POP 650 met de vertrouwde, al lang gebouwde, luchtgekoelde 650 cc motor en de POP 2000 met de watergekoelde motor en kofferklep voor de achterste bagageruimte.

Met de invoering kwam al snel vraag van de klanten voor meer eigen toevoegingen zoals metallic lak, gekleurde bumpers, sportstoelen, velgen, etc. om de auto meer naar de individuele en persoonlijke smaak aan te passen.

Om de auto voor het hele jaar geschikt te maken werd er uit de verwijderde daken een hardtop ontwikkeld.

Het uitgebreide accessoires pakket liep uiteen van snoezig tot sportief en zo kreeg ieder exemplaar een heel eigen gezicht.

In ieder geval heeft de Firma POP er voor een bonte vlek in het uniforme autopark gezorgd.

 

 

 Pop 2000 Prototype met deuren

Pop 2000

met Hardtop

Tot aan het eind van de Firma POP Automobile Gmbh in het jaar 1997 werden vele vrolijke Fun-Cars gebouwd. Omdat ze allemaal aan de wens van de klant werden aangepast en ze zo allemaal de handtekening van hun toekomstige bezitter droegen, was de tevredenheid bij de klanten hoog.

Gelukkig is er een grote groep liefhebbers die deze autootjes koesteren en er zo voor zorgen dat er in de toekomst nog vele kunnen genieten van deze wagentjes.

De totale produciet is zo’n 700 stuks geweest. 20% was luchtgekoeld, 80% had waterkoeling.

M.a.w. 560 x Pop2000 en 140 x Pop650. Hoeveel de verdeling van deuren of ketting is niet duidelijk.

Maar aangezien het toch een luxe object is, mag je aannemen dat het merendeel met deuren geleverd is, vaak aangevuld met sportvelgen, bijzondere kleur, luxe interieur, etc.

Van de electra is er slechts één.

Jan-13