Daarmee is het Malubats avontuur afgesloten.

In totaal zullen tussen de 15 en 20 wagentjes zijn verbouwd.

Meer kan ik er niet ontdekken.

 

De laatste bouwpakketten zijn in Polen los verkocht.

Palec (Pools Forum) heeft er daar n van.

 

Maar misschien eindigt het Malubatsproject toch niet hier.

Want in Hongarije ontmoet ik zomer 2012 deze Poolse heer met baard, Antoni Przychodzien.

Hij is in het bezit van de Malubats mallen.

Omdat ik er met mijn Pop Beach was vraagt hij mij of er een markt zou zijn voor een Fiat cabrio in Nederland.

Ik vertel hem het hele verhaal van de Malubats. Daar is hij mee bekend. Maar zijn cijfers wijken nogal af van wat ik noem. Volgens hem zijn er 84 malubatsen gebouwd waarvan 49 naar Nederland zijn gegaan.

 

Hij heeft nu de mallen van tagtuning overgenomen en wil in de toekomst er weer een stel gaan bouwen.

 

Wie weet. We wachten in spanning af.

En van de drie laatste Malubatsen.

Twee daarvan zijn geel met een geheel stalen carrosserie. De laatste kan nog in iedere kleur gespoten worden.

Ze worden/werden afgebouwd in Klazienaveen door de vader van Garben van der Velde.

In Juli 2013 ontmoet ik de man weer. Hij heeft intussen wat meer onderzoek gedaan naar de geschiedenis.

En nu blijken mijn cijfers helemaal niet zo gek te zijn.

Er zijn er 14 naar Nederland gegaan, Een paar bouwpakketten zijn in Polen gebleven. En daarvan is de zijne.

Als we samen tellen komen we op 17 exemplaren; de 11 van de website, de 3 in Klazienaveen en 3 in polen.

Misschien missen we er nog een paar maar meer dan 20 kunnen het echt niet geweest zijn.

 

Mocht je meer willen weten of een nieuwe Malubats willen aanschaffen;

Neem dan contact op met

Dhr. Antoni Przychodzien

Prywatne Muzeum Fiata 126p

Karpacka 44

Bielsko-Biala

Tel: 0048 600152394

 

 

Youtube Embeded code